Geweldig avontuur in Monaco
Maandag 1 juli begon ons avontuur. Deze dag stond in het teken van de sporen van de crash in Groningen uitwissen en ons klaar maken voor vertrek naar Monaco. Dit hebben wij gedaan door een overleg en gezamenlijk alles ingepakt wat er mee moest.
Dinsdag 2 juli. Vandaag was het zover, om 8 uur kon de lange reis naar Monaco beginnen. Op de eerste reisdag zijn wij vanuit Leeuwarden via Zwolle en Arnhem naar Maastricht gereisd en zijn daar de Belgische grens over gestoken. Via Luik hebben we onze route vervolgd naar Luxemburg om vervolgens Frankrijk binnen te rijden en via de Route du Soleil richting Metz, Dijon en Lyon bij onze overnachtingslocatie in Valence aan te komen. Om 2 uur ‘s nachts waren we bij ons hotel, waar we hebben genoten van onze korte maar welverdiende nachtrust.
Woensdag 3 juli stond in het teken van het laatste deel van onze reis richting Monaco. Vanuit Valance zijn wij na een korte nacht om 7 uur ’s ochtends via Marseille naar Cannes gereden om vervolgens in het verbluffende Monaco uit te komen. Eenmaal aangekomen in Monaco hebben wij onze boot in de paddock geparkeerd en de laatste hand gelegd aan de inschrijving, ondertussen was een ander deel van het team bezig om de boot klaar te maken voor sea trial de volgende dag. Nadat dit allemaal klaar was, was het tijd voor de openingsceremonie. Hierbij worden alle teams voorgesteld en hierin worden de belangrijkste dingen over de race verteld. Hierna was het tijd om even bij te komen om vervolgens de klim te maken naar het hotel welke net voorbij de grens in Frankrijk lag. Eenmaal in het hotel aangekomen heeft Peter voor het team een heerlijke maaltijd bereid.
Donderdag 4 juli ging om 7 uur de wekker want Anna-Frouck, Stijn en Peter moesten naar de briefing voor de sea trial en de kwalificatie van de championship race. In de tussentijd hebben Katinka, Wout en Marten de laatste dingen aan de boot zeeklaar gemaakt. Na de briefing was het al tijd om de boot te water te laten voor de sea trial, deze verliep voorspoedig totdat Anna-Frouck dacht dat het sleeptouw wat wij voorop hebben hangen in de schroef was gekomen. Dit bleek niet zo te zijn, maar er kwam wel een raar geluid uit de aandrijving. Om zeker te weten dat er niet iets kapot was hebben we besloten de boot uit het water te halen en de aandrijving uit elkaar te halen. Uiteindelijk bleek er een defect in onze motor te zitten waardoor we de motor hebben moeten vervangen. Dit was echter makkelijker gezegd dan gedaan en wij zijn dan ook met het hele team tot 3 uur ’s nachts bezig geweest met het vervangen van de motor. Ook hield dit in dat we helaas de qualification race voor de championship race niet hebben kunnen varen. Tussendoor heeft Marten nog een geweldige techtalk geven over hoe wij als team presteren en wat voor innovaties wij hebben gedaan en gepland hebben staan voor de toekomst.
Vrijdag 5 juli, na de lange nachtelijke reparatie van de dag ervoor ging vandaag de wekker nog iets eerder dan, om half 7 moesten Anna-Frouck, Stijn, Katinka en Peter uit bed voor de briefing en het klaarmaken van de laatste dingen in de boot. Na de briefing was het tijd voor de fleetrace welke volgens plan is gevaren in een tijd van vier uur. In deze 4 uren hebben wij 48 rondjes van een halve nautische mijl gevaren. Hierbij zijn wij als tweede achter Tecnico Solar Boat geëindigd, maar voor onze grootste concurrent in het wereldkampioenschap Sunflare Solarteam, welke echter maar één ronde minder had. Tijdens deze race hebben wij wel zout water in ons 12 volt systeem gekregen wat resulteerde in problemen met het beeldscherm. Deze hebben wij met alweer een nachtelijke reparatie op kunnen lossen zodat wij de volgende dag gewoon weer aan de start van de slalom konden starten.
Zaterdag 6 juli, na de nachtelijke reparatie ging de wekker weer om 7 uur voor het team, welke weer bij de briefing voor de slalom en de championship race moesten zijn en de laatste puntjes op de i moesten zetten bij de boot. Na de briefing stond de slalom als eerst op het programma, voor ons was dit ook het laatste onderdeel door de problemen op de donderdag met onze motor en hierdoor konden wij het laatste onderdeel helaas niet varen. Ondanks dit hebben wij de slalom heel netjes gevaren met een tijd van 1 minuut en 23 seconden. Dit was in onze klasse goed voor de tweede plek. Na de slalom was het tijd om alles op te ruimen zodat we de volgende dag weer op tijd konden vetrekken. De zaterdag avond stond in het teken van de prijsuitreiking en het gala bij de Yacht Club de Monaco. Hierbij werd bekend gemaakt dat wij de vierde plaats in hebben behaald, wat betelend dat wij nu op een tweede plek staan in het kampioenschap. Op dit moment staan wij 7 punten boven Sinnergy Solar Team, dit werd die avond natuurlijk uitgebreid gevierd.
Zondag 7 en maandag 8 juli zijn we terug gereden vanuit Monaco naar Leeuwarden. Na 1600 km kwamen wij met zijn zessen moe maar trots weer thuis. Wij kijken met zijn allen terug op een geslaagde week in Monaco.
Wij hopen u weer te zien bij een van onze volgende evenementen en wedstrijden,
- 6 en 7 september, laatste race van 2019 in Dordrecht
- 16 november open dag op Hogeschool van Hall Larenstein
Volg ons!