De missie en visie van het VHL-Aeres zonnebootteam.
Missie
Het VHL-Aeres Zonnebootteam is in 2008 opgericht door een groep Milieukundestudenten en docenten van de Hogeschool Van Hall Larenstein te Leeuwarden. De eerste zonneboot betrof een zogeheten B-klasse boot, een tweepersoons boot. Tegenwoordig bestaat het team uit studenten van verschillende opleidingen binnen de Hogeschool Van Hall Larenstein en het Aeres en varen we al enkele jaren in de A-klasse waarin we diverse successen hebben behaald.
Als VHL-Aeres Zonnebootteam willen we laten zien dat het mogelijk is om een goed presterende boot te bouwen door hoofdzakelijk duurzame, milieuvriendelijke materialen te gebruiken. Dit is ook te zien aan de behaalde successen in het verleden. In onze boot zijn ook vrijwel geen materialen als carbon aanwezig. Het aanwezige carbon is tweedehands overgenomen van andere Solarteams. Door dit te hergebruiken kan dit ook gezien worden als een vorm van duurzaamheid. Tijdens de Dutch Solar Challenge in 2016 is de huidige boot, de Sinnestream, door middel van de Duurzaamheidsbokaal bestempeld als duurzaamste zonneboot ter wereld.
Visie
De technologieën binnen het zonnebootracen zijn voortdurend aan het veranderen. Mede doordat regels veranderen, wordt er in de A-klasse ook meer innovatie toegestaan. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld het gebruiken van (veel lichtere) zonnecellen in plaats van (zware) standaard zonnepanelen. In 2017 hebben enkele teams deze techniek al toegepast. Ook zijn draagvleugels in opkomst binnen de A-klasse. Om de komende jaren in de top van de A-klasse mee te kunnen blijven varen, zullen we blijven innoveren in nieuwe technieken en toepassingen waarbij de focus ook ligt op het gebruik van duurzame materialen.
De geschiedenis
Voorheen was het VHL-Aeres zonnebootteam (Eerst VHL-Nordwin) bekend als het VHL-AOC team. Dit was de naam waarmee het team in 2007 gestart werd.
Door de jaren heen is het team eigenlijk elk jaar wel veranderd doordat het team bestaat uit studenten, elk jaar kunnen er weer studenten afstuderen.
Om er voor te zorgen dat de kennis binnen het team aanwezig blijft zorgen wij er daarom voor dat er zoveel mogelijk kennis verdeeld wordt tussen de teamleden zodat er geen gaten vallen wanneer er een teamlid school verlaat en daarmee het team.
Het project is in 2007 geïnitieerd en wordt ondersteund door de volgende medewerkers:
Xantho Klijnsma: projectmanager en docent energiemanagement en zorgsystemen bij Hogeschool VHL
Sietze Bottema: docent milieumanagement en economie bij Hogeschool VHL
Sieger Rinsma: docent milieumanagement bij Nordwin college (toenmalig AOC Friesland)
Lolle Baarda: medewerker technische dienst bij Hogeschool VHL
Bert Schutte: projectleider duurzaamheid bij Hogeschool VHL
Korrie Hoekstra: docent communicatie en innovatie bij Hogeschool VHL
Het zonneboot project is niet aan een vak gerelateerd. Studenten doen uit interesse mee aan dit project. Alle studenten volgen een opleiding die met milieu te maken heeft. Duurzame energie is in de wereld tegenwoordig een belangrijk onderwerp. Door dit project wordt het op een leuke manier in de praktijk onder de aandacht gebracht. Niet duf in de schoolbanken, maar actief samenwerken aan een project. Een project met als beloningen een week meedoen aan een racewedstrijd op het open water met alle gezelligheid die daar bij hoort.
Het zonnebootteam is samengesteld uit studenten van Hogeschool Van Hall Larenstein, studenten van Aeres en schoolpersoneel van de eerder genoemde scholen uit Leeuwarden. De uitvoering van het project wordt gedaan door de studenten met ondersteuning van het schoolpersoneel. Het team doet onder de naam ‘VHL-Aeres team’, onder andere mee aan het NK zonnebootracen in Friesland, wedstrijden van Solar Sport One en andere races en evenementen als wij in de mogelijkheid zijn om daarbij aanwezig te zijn.
Corona tijd
Geen races
Tweede prijs op het NK in Akkrum (A Klasse)
Vierde prijs tijdens de Solar Sport One race in Purmerend (A klasse)
Vierde prijs tijdens de Solar Sport One race in Groningen (A klasse)
Derde prijs World Championship in de A klasse.
[Meer info]
Derde prijs op het NK in Akkrum (A klass)
Tweede prijs tijdens de Solar Sport One race in Purmerend (A klasse)
Vierde prijs tijdens de Solar Sport One race in Groningen (A klasse)
Vierde prijs tijdens de Solar Sport One race in Leeuwarden (A klasse)
Tweede prijs World Championship in de A klasse .
Derde prijs op het NK (Eneco Zonnebootrace) in Akkrum (A klasse)
Duurzaamheidsbokaal tijdens de Dutch Solar Challenge (A klasse)
Eerste prijs HAN Solar Boat Race Doetinchem
Nominatie Leeuwarder Courant Awards
Bouw Sinnestream
In de loop van 2014 is er begonnen aan het plannen van de bouw van een nieuwe zonneboot omdat duidelijk begon te worden dat de Sinnetapper snel minder begon te worden. Het doel was om weer een boot te bouwen waarin duurzaamheid voorop staat. Daarom is de boot ook wederom opgebouwd uit duurzame materialen als vlas en balsa, met aramide ter versterking.
De Sinnestream, het eindproduct van deze plannen, is uit dezelfde mal gehaald als de Sinnetapper en de Sinnekreft, omdat deze rompvorm een winnende vorm is gebleken. Ook is er besloten om hetzelfde stuurprincipe te behouden: sturen door middel van de voeten. Hierdoor kan de boot liggend bestuurd worden voor een betere aerodynamica en blijven de handen van de schipper vrij voor navigatie en communicatie
Eerste prijs NK Zonnebootrace (A klasse)
Derde plaats Solar1 Monte Carlo Cup (A klasse
Eerste prijs NK zonnebootrace Akkrum (A klasse)
Eerste prijs From Dawn Till Dusk
Tweede plaats Dong Energy Solar Challenge (A klasse)
Bouw Sinnetapper
In 2011 is begonnen aan de bouw van de Sinnetapper. Deze boot is geheel vanaf eigen tekening, met de hand gemaakt en in elkaar gezet door onze teamleden. De romp is een verbeterde versie van de Sinnekrêft en is uit dezelfde mal getrokken en van hetzelfde materiaal gebouwd. De motor is van uit de boot naar een “pod” onder de boot verplaatst voor een directere aandrijving. Daarnaast heeft de Sinnetapper een uniek stuursysteem waardoor wij liggend in de boot kunnen sturen met onze voeten. De liggende positie zorgt voor een betere aerodynamica. Een hele prestatie die we samen hebben neergezet met de hulp van onze sponsoren.
Tweede plaats Dutch open Solarboat Challenge (B klasse)
Bouw Sinnekreft
De Sinnekrêft is in de winter van 2010/2011 gebouwd, dit is echter niet zomaar gebeurd met polyester maar met zogenaamd Nabasco. De betekenis Nabasco is Nature Based Composites. De romp bestaat uit vezels, kurk en hars, die met het vloeibare polymeer Nabasco via een vacuüminjectietechniek aan elkaar zijn gelamineerd. Daaroverheen is een milieuvriendelijke gelcoating van hars gespoten. De spanten zijn van licht balsahout en vlasvezel. Deze zonneboot is een van de eerste in Nederland die geheel biobased is! Voor de bouw van de boot zijn verschillende bedrijven betrokken geweest. Samen met ontwerpbureau Gaastmeer Design uit het gelijknamige Friese dorp is een ontwerp gemaakt dat voldoet aan de strenge wedstrijdreglementen. Sponsor ProMorfo uit Heerenveen freesde de mallen, waarna NPSP Composiet in Haarlem met de romp aan de slag kon.
Eerste prijs Dutch Open Solarboat Challenge (B klasse)
Ombouwen Griene Sinnefretter
De Griene Sinnefretter was de eerste boot van het toenmalig VHL-AOC team. Deze boot bestond uit een omgebouwde Hobiecat Miracle ll catamaran, en heeft in 2008 meegedaan aan de Frisian Solar Challenge met als doel alle dagen op tijd te finishen. Dit doel is meer dan gehaald door als 6e te eindigen in het eindklassement. Tijdens de daaropvolgende zonnebootrace in Zeeland zijn de doelen aangescherpt en is het team Nederlands kampioen geworden in de B-klasse. Voor de Frisian Solar Challenge van 2010 is de boot flink aangepast met een betere gewichtsverdeling, een andere plaats voor de schipper en bootsman om de luchtweerstand te verminderen en mechanisch verstelbare zonnepanelen zodat er optimaal gebruik kon worden gemaakt van de zon. De elektromotor en het accupakket die tijdens de FSC2008 gebruikt zijn werden ook vervangen. In 2011 is nog meegedaan aan de Dutch Open Solar Challenge in Zeeland waar, ondanks dat de boot afgeschreven was na deze race toch een mooi resultaat werd neergezet met een tweede plaats in de B-klasse.