Vernieuwde website en raceseizoen 2017

Vernieuwde website en raceseizoen 2017

Afgelopen jaar is er veel veranderd binnen het zonnebootteam en het zonnebootracen in het algemeen. Er zijn veel nieuwe teamleden bij gekomen en er zijn een aantal teamleden vertrokken. In de winterperiode zijn we druk bezig geweest om de Sinnestream weer vaarklaar te krijgen voor het wedstrijdseizoen. Dit was uiteindelijk door diverse problemen met de aandrijving uitgelopen tot een zeer krappe deadline voor de eerste wedstrijd, de Ecorace Challenge in het Belgische Leuven.

Wedstrijden

Voor ons was het de eerste keer dat we participeerden aan de Ecorace-Challenge in Leuven. Het bleek een zeer goed georganiseerd evenement te zijn met een zeer gemoedelijke sfeer tussen de teams. Helaas kwamen wij door aanhoudende pech weinig aan varen toe. Het werd een weekend met klussen tot diep in de nacht en zeer weinig slaap. Ondanks onze pech hebben we er alsnog een super weekend van kunnen maken en zullen in 2018 zeker weer van de partij zijn.

Bij terugkomst in Nederland kwamen we er langzamerhand achter wat de problemen waren. Een van deze problemen was een storing in de motorcontroller. Aangezien de huidige motorcontroller terug naar de fabriek moest voor reparatie en de Eneco Zonnebootrace in Akkrum steeds dichterbij kwam, moest er met spoed een nieuwe motorcontroller komen. Teamleider Olbrand reisde stad en land af voor een nieuwe motorcontroller en vond er een die zou moeten voldoen. Tijdens het NK hebben we dan ook uitstekend gevaren en deed alles het goed. Voor de verandering hoefden we ’s avonds niet meer te klussen. Ondanks een crash in de sprint, waarbij de boot de nodige schade kreeg, zijn we in de A-klasse als derde geëindigd!

Kort na het NK in Akkrum zou de volgende wedstrijd al weer plaatsvinden, in Lelystad deze keer. Deze wedstrijd wordt georganiseerd door de opvolger van de Dutch Solar Challenge, namelijk Solar Sport One. In minder dan twee weken wisten we de boot weer te repareren en konden we succesvol meedoen aan de wedstrijd in Lelystad, dat voor een deel over het Markermeer ging. Doordat we helaas te laat over de finish kwamen, kregen we een “Did not finish” (DNF) toegewezen. Ondanks de DNF hebben we echter wel een derde tijd op de endurance kunnen neerzetten, wat alsnog een zeer goede prestatie was, aangezien de nummers 1 en 2 lichtere panelen op het dek hadden liggen.

Het eerste weekend van september zal de laatste wedstrijd van dit seizoen worden gevaren. Dit betreft ook weer een wedstrijd van Solar Sport One. Deze race wordt georganiseerd tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam, wat naar verwachting een enorme exposure zal opleveren. De race zelf wordt gehouden in de Rijnhaven, dichtbij de Erasmusbrug.

Solar Sport One

In 2016 is de organisatie van de Dutch Solar Challenge om bepaalde redenen gestopt. Om het zonnebootracen in Nederland niet te verliezen, hebben de bedrijven Vripack en Van Wijnen de SSO opgezet. Deze organisatie zal in de toekomst meer (internationale) zonnebootwedstrijden gaan organiseren.

Innoveren

Dit jaar viel het op dat enkele teams in de A-klasse al veel hadden aangepast en geïnnoveerd aan hun boot. Om volgend jaar ook nog in de top van de A-klasse mee te kunnen doen, zullen wij de komende periode ook druk bezig gaan met het verbeteren van onze boot en willen we blijven innoveren op een duurzame manier.

Website

Onze trouwe volgers is het vast opgevallen dat de website de afgelopen periode niet tot weinig is bijgehouden. De afgelopen maanden hebben we deze site offline gezet zodat we er volop mee bezig konden. De inhoud is aangepast en er zijn wat kleine dingen veranderd aan het uiterlijk van de website. Vanaf heden zal de website weer goed worden bijgehouden.